Zien is Snappen

Zien is Snappen
Bij GO! basisschool De Ontdekkers gebruiken we Zien is snappen om taal helder en overzichtelijk te maken. Met visuele ondersteuning krijgen kinderen houvast bij het opbouwen van zinnen: taal wordt zichtbaar, waardoor leerlingen beter begrijpen hoe Nederlands werkt en het makkelijker kunnen toepassen in spreken en schrijven.
Zien is snappen gebruiken we aanvullend bovenop onze methode. Het is een extra hulpmiddel dat in de klas ingezet wordt wanneer we taal uitleggen, inoefenen of verdiepen. Zo versterken we het taalonderwijs met duidelijke structuur en concrete handvatten.
Op die manier groeit taal bij alle kinderen: ze leren gerichter vertellen, duidelijker schrijven en bewuster luisteren en lezen en dit met meer inzicht en vertrouwen.
“Met structuur in zinsbouw wordt taal iets dat je kan gebruiken, niet enkel kennen.”
De verschillende taalonderdelen
We gebruiken kleurendidactiek en duidelijke taalafspraken om kinderen stap voor stap te leren hoe zinnen in elkaar zitten. Zo krijgen ze houvast om correcte zinnen te begrijpen, te bouwen en zelf te gebruiken in spreken en schrijven.
Doorheen de jaren komen verschillende taalonderdelen aan bod, telkens op het juiste niveau en met veel oefenkansen. We werken onder andere aan:
lidwoorden en zelfstandige naamwoorden
zinsdelen en zinsopbouw
soorten zinnen
werkwoorden
bijvoeglijke naamwoorden
aanwijzende voornaamwoorden
verkleinwoorden
samenstellingen
functiewoorden
klanken en letters
“Zien is snappen” bouwen we systematisch op vanaf de 2de kleuterklas. Kinderen krijgen dus jaar na jaar dezelfde duidelijke aanpak terug, maar telkens uitgebreider en uitdagender. Zo groeit hun taal stap voor stap mee, met meer inzicht, correct taalgebruik en vertrouwen.

Daarnaast werken we vaak met coöperatieve werkvormen. Kinderen denken eerst zelf na, bespreken hun idee met een buur, bouwen samen zinnen op of oefenen in praatmaatjes. Zo gebruiken ze taal actief met elkaar: luisteren, reageren, verwoorden en verbeteren.

